I'm not your boss


...DATUM: 2011-05-17 | TID: 12:52:49

Chocken har lagt sig litegrann nu. Från förra veckan. Det var en helt galen dag, jag stupade i säng när jag kom hem, efter att ha kallsvettats en lång stund. Kanske blev allting lite jobbigare för att jag hade sovit 3 timmar den natten, antagligen var det så. När jag och 3 lärare skulle ha hand om 4 klasser i 4 klassrum började rysningarna, de fortsatte när den ena sa "Jag kör en genomgång med 5 elever i det ena rummet" och den andra "Jag ska prata lite med eleverna i korridoren om deras privata problem"... That leaves me with, what? 4 klasser ungefär? 3 ½? Ok, well tänkte jag, det är bara att köra på med en gående rotation mellan alla rum, en gäll röst och hårda klackar mot marken. Då jag märker att deras rullstolar börjar rulla runt, att gittarren tas fram, färgpennor, datorer, mobiler, osv... Blev jag lite mer fundersam. Jag sprang ut och in i rummen, skrek och ryckte - visst fungerade det, men vad hände när jag vände ryggen till? Notera att detta arbetspass håller på från 8-14.45... Helt plötsligt var tavlan i det ena rummet fyllt av kukar med mitt namn i, lärare tog tag i mig och berättade att ett kort på min bakdel då jag böjer mig fram, ligger ute på face. Jag tackar för informationen, springer in i det kaotiska klassrummet igen som nu övergått till ett gym där datorerna används som liggunderlag (?)(?). För att inte göra det dem vill (bli röd i ansiktet och sudda bort allt på tavlan) låter jag allt vara kvar och går lugnt genom rummet. Det pågår intriger mellan alla klasserna vilket gör att jag måste sätta folk i grupprum, korridor och studiehallar. När det ändå inte fungerar och folk som verkligen ville jobba får tårar i ögonen bestämmer jag mig för att kalla in alla elelver i ett rum. Säkerligen en brandrisk med tanke på hur många galna små stollar som befann sig i samma rum, men det gick inte längre. Jag kallade på lärarna och berättade att vi skulle ha möte, städa och gå hem, - det bestämmer jag. Till min förvåning var det bara jag som hade mötet, med och mot elever och lärare. Jag berättade givetvis vilken otroligt dålig arbetsmiljö det är, att deras problem från utifrån inte får komma in i klassrummet och att de beter sig som små bortskämda monster (på ett snällt och medlidande sätt... haha...) Notera att kukarna på tavlan var kvar, mitt i denna seriösa situation, det var meningen också... Jag bad alla att gå hem och tänka över detta. Sedan frågade lärarna mig om barnen fick gå hem. Förstår ni vilket upfuckat arbetslag? Jag blir så trött på att man ska behöva ta ansvar över allt och alla bara för att man visar lite stake och engagemang!

Bilden med stället som orsakar mina få timmars sömn varje torsdag.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback