Tips för er med drömmen om USA


...DATUM: 2010-06-28 | TID: 18:52:12

För alla er som vill göra som jag. Då menar jag inte att; shoppa för mycket, dricka för lite vatten eller skaffa munsår så fort solen kommer utan plugga i USA - här är ett inlägg till er!

Nu är det dags för alla er som vill åka nästa år att ansöka, för det är en lång väg att gå! Många oväntade utifter tillkommer tyvärr, men ett tips är att läsa mitt inlägg och få lite koll!

Jag vet att de flesta som ni pratar med säger samma sak som jag kommer att skriva nu, men det är ett gott tips.

Börja i tid
Japp, det är nämnligen så att även om du/ni har koll på vad som ska göras och fyllas i så kan jag till 100% lova att det kommer dyka upp fler papper och komplikationer som kräver tid. Allting har ett sista datum som måste hållas och ju fler papper som dyker upp desto bättre är det att ha fixat så många som möjligt innan.
När började jag?
För mer än ett år sedan, och jag är inte klar ännu. Jag är stressad. Börja i tid!
Vad ska jag börja med?
Det är givetvis olika beroende på skola och utbildning men såhär har min resa sett ut:

Ansökan till skolan - skicka hem ett ansökningsförmulär från skolans hemsida och fyll i alla uppgifter om dig och vilken utbildning du vill söka. Utgift

Du får sedan reda på vad skolan kräver mer: Betyg - gå till din syo och be att hon/han översätter betygen för att sedan faxa de till skolan, eller skicka via brev.

Skaffa ett konto på skolans hemsida.

Ansök om att få göra ett tofel test. Utgift

Ring till CSN och be att de skickar ett intyg till dig om att de stödjer utgifter för din utbildning

Faxa intyget till skolan

Vänta på att din skola skickar en så kallad i-20 blankett som du ska använda för att söka visum

Ansök om studielån, blanketten skickar du efter från CSN

När du fått den så går du in på amerikanska ambassadens hemsida och fyller i ett antal uppgifter om dig och din utbildning och vilken typ av visum du söker. Här ska numret som i-20 blanketten har fyllas i. (det går på tid, du måste ha alla uppgiter om boende, skola, föräldrars personnummer, i-20 blankett och passnummer framför dig)

Boka sedan ett möte med ambassaden och använd dig av en kod du får när du fyllt i alla uppgifter i den tidsbaserade visum ansökan.

Om du vill bo på skolan ska du nu ansöka om det. Vill du bo hos släkting som mig, så ska du skriva ett brev till skolan. Likaså dina föräldrar och den du önskar att bo hos där ni förklarar varför det är bättre att bo där än på skolan... Utgift vid boende

Du kan nu söka jobb och klasser som du vill ha i USA

Boka en flygbiljett, men kom ihåg att CSN ska betala den så prata med dem om hur den ska bokas.

Till mötet med ambassaden behövs en del papper och blanketter, bland annat;
intyg från polisen att du är behörig - beställ från polisen
intyg att du tagit vissa sprutor - vårdcentralen
intyg om viss försäkring - kolla upp exakt vilken och fråga dina föräldrar
personbevis - beställer du från internet. Googla på personbevis.

Åk till stockholm och gå på mötet med ambassaden, betala ditt visum och ta med ovanstående papper.
Utgift


NU ÄR DU FÖRHOPPNINGSVIS KLAR - Lycka till!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback