Dagens Tyck till!


...DATUM: 2009-11-16 | TID: 15:22:54

Dagens Tyck till handlar om vår monark. Jag skulle vilja försöka få fram mina åsikter till att vi ska lägga ner hela den biten...
Varför ska vi ha en kung, som kostar en förmögenhet? Vad är det han gör som vi absolut inte skulle klara oss utan? Jag menar allt tjaffs om att man inte ska förändra på det förflutna eller att han är bra reklam, vad spelar det för roll? Vad skulle det innebära om man inte längre kunde marknadsföra sig? Vi lever inte på turismen direkt och vi är inte underbefolkat heller... Kanske finns det andra andledningar till att man ska marknadsföra sig, vad vet jag? Men kan det verkligen vara värt alla de pengarna?
& att man inte ska förändra något som man har haft så länge är otroligt töntigt sätt att tänka, tycker jag, varför är alla svenskar så rädda för förändring?! Ibland tycker jag verkligen att Sverige är töntigt och jag säger som Jonathan; "Sverige känns som en lång, smal och tråkig, gammalmodig gubbe som inte kan säga nej" Jag håller med.

Jag vet inte om jag gått överstyr, kanske finns det bra anledningar, men jag kan inte se någon som är tillräckligt bra, med tanke på ekonomi situationen just nu.  


Kommentarer
Postat av: S A N N A S . R U M

Du är bäst!

2009-11-18 @ 14:29:18
URL: http://sannasrum.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Jag förstår helt och hållet vad du menar och ja, jag kan hålla med om att det kostar pengar. Däremot tycker jag inte man ska glömma av allt bra kungafamiljen gör. Hur mycket pengar både prinsessan Viktoria och Drottning Sylvia samlar in i deras fonder som gör en skillnad i världen. Absolut, det finns andra sätt att samla in pengar men jag tycker att alla sätt är nödvändiga och gör skillnad. Det är t.ex. otroligt många barn i Sverige som fått hjälp av Viktoria¨fonden.



Dessutom ÄR kungafamiljen bra "reklam" då det är en bild utåt och jag tycker det är otroligt viktigt att ha det vid statsbesök etc. Och framförallt handlar det inte om förändring då kungafamiljen är människor som alla oss andra och förändras i samma takt som du och jag. Det är inte uråldrigt, utan en fin tradition som definitivt förändrar sig med världen på samma sätt som en president gör.



Och ska man klaga på pengar som slängs i sjön kan man ju definitivt se på politikers löner som ofta ligger på 50.000 i månaden. Jag kan hålla med om att mycket pengar går till kungafamiljen, men jag tror att vi får ta och öppna ögonen och se att det slängs pengar i sjön på andra ställen. Naturligtvis är politiker OTROLIGT viktiga, men deras löner är orimligt höga. Vad jag menar är att det finns alldeles för många som får för mycket.



Bra ämne & bra blogg du har sötan:)

2009-11-18 @ 17:16:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback